امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

طرز تهیه لبنیات خانگی

  • کد خبر: ۲۶۰۷۷
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
طرز تهیه لبنیات خانگی
این روزها دیگر کمتر خانه ای را می توان یافت که خانم خانه، خودش مایحتاج لبنی خانواده اش را تهیه کند، درحالی که تا همین سه دهه پیش، کمتر کدبانوی ایرانی را سراغ داشتید که تمایلی به استفاده از ماست و دوغ بازاری داشته باشد. موضوعی که غیرمستقیم تغییرات زیادی را در سبد غذایی خانوارهای ایرانی ایجاد کرده است.
به گزارش شهرآرانیوز، اگر تصمیم خودتان را گرفتید و می‌خواهید از همین امروز شیر و ماست مایه بزنید و کره، پنیر، دروغ  و کشک خانگی درست کنید این مطلب را بخوانید:

ماست تازه:

مواد لازم: شیر یک لیتر  و ماست تازه ٣ تا ۴ قاشق غذاخوری

٩٠٠گرم ماست خانگی = ۳۰۰۰ تومان

۹۰۰ گرم ماست ساده بازاری = ۵۰۰۰ تومان


بعد از جوشاندن شیر، آن را کناری بگذارید تا دمایش به حدود ۴٠درجه سانتی گراد برسد. ماست تازه را به شیرتان اضافه کنید. بعد هم روی ظرف شیر را به مدت ٢ یا ٣ساعت با روانداز ضخیمی بپوشانید که دمای شیر پایین نیاید. بعد از بستن ماست، آن را به آرامی به یخچال منتقل کنید و بگذارید ٢۴ساعتی به همان حالت بماند.

ماست چکیده:

مواد لازم: ماست تازه یک لیتر و نمک مقداری

۵٠٠گرم ماست چکیده خانگی = ۳۰۰۰ تومان

۵۰۰ گرم ماست چکیده ساده بازاری = ۸۵۰۰ تومان



ماست تازه را بگذارید چند روزی بماند تا کمی ترش مزه شود. پارچه نخی نازک تمیزی روی آبکش پهن کنید و زیر آبکش ظرف گودی قرار دهید. ماست تازه را درون پارچه بریزید. لبه‌های پارچه را جمع کنید و گره بزنید و اجازه بدهید آب ماست گرفته شود. بعد کمی نمک به آن بزنید و ماست را داخل یخچال نگهداری کنید.

پنیر:

مواد لازم: شیر یک لیتر و ماست ۴ قاشق غذاخوری

٢٠٠گرم پنیر خانگی = ۳۰۰۰ تومان

۲۰۰ گرم پنیر سفید ساده = ۴۵۰۰ تومان


شیر را درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار بدهید تا به جوش آید. بعد حرارت را کم و ماست را به آن اضافه کنید. شیر را در همان حالت حدود ٧دقیقه به هم بزنید تا کاملا بریده بریده شود. سپس پارچه نازکی را روی آبکش قرار بدهید و شیر را درون آن بریزید. لبه‌های پارچه را به سمت بالا برگردانید و گره بزنید تا دلمه‌های ماست جمع شوند. در آخر هم جسم سنگینی را به مدت ۴ تا ۵ ساعت روی دلمه‌ها قرار بدهید تا آب آن به طور کامل خارج شود. حالا می‌توانید پنیر را برش بزنید و در آب نمک با غلظتی مناسب بخوابانید و درون یخچال نگهداری کنید.

کره و کشک:

مواد لازم: ماست تازه یک لیتر و نمک مقداری

۵٠گرم کره  + ٢٠٠گرم کشک خانگی = ۳۰۰۰ تومان

۵۰ گرم کره بازاری = ۲۵۰۰ تومان و ۲۰۰ گرم کشک ساده =۴۰۰۰ تومان


ماست تازه ترش را با کمی آب مخلوط کنید تا یک دوغ غلیظ داشته باشید. حالا آن را درون یک ظرف استوانه‌ای دردار بریزید و مانند مشک تکانش بدهید تا حسابی یکدست شود. این تکان‌ها سبب می‌شود کره از دوغ جدا شود. برای اینکه کره از دوغ زودتر جدا شود، از چند تکه یخ استفاده کنید. کره را جدا کنید و برای صرف در وعده صبحانه درون یخچال بگذارید. دوغ را درون قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید و هرازگاهی آن را هم بزنید تا حرارت به طور یکنواخت به همه قسمت‌های آن برسد. زیر شعله گاز را خاموش کنید تا املاح و آب از هم جدا شوند. بعد از اینکه دمای مایع پایین آمد، آن را درون کیسه پارچه‌ای بریزید تا آب آن خارج و شبیه ماست چکیده شود. حالا به آن کمی نمک اضافه کنید.


دوغ گاز دار:

مواد لازم: ماست ترش ٣٠٠گرم، آب ٧٠٠گرم و قند چند حبه

یک لیتر دوغ گازدار خانگی = ۱۰۰۰ تومان

یک لیتر دوغ گازدار ساده بازاری = ۵۰۰۰ تومان


ماست ترش شده را حسابی هم بزنید تا بُراق شود. بعد به اندازه دو برابر ماست به آن آب و به هر اندازه‌ای که دوست داشتید، نمک اضافه کنید. برای اینکه دوغ گازدار شود داخل آن دو حبه قند بیندازید و در ظرف دوغ را محکم ببندید. دوغ را تا یک ربع محکم تکان دهید. بعد به مدت یک هفته در هوای آزاد نگهداری کنید تا کاملا ترش و گازدار شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->